Tak ako sa celý svet na istý čas zastavil po prepuknutí a šírení koronavírusu, začína sa teraz rozbiehať a s tým súvisí aj lietanie - či už za prácou alebo dovolenkou. Letecké spoločnosti prišli s novými opatreniami a pravidlami v osobnej preprave. Pravidlá a opatrenia sú rôzne podľa konkrétnej aerolínie, letiska, krajiny, ich cieľ je rovnaký - prepravovať cestujúcich čo najbezpečnejšie a to aj vo vzťahu k čo najúčinnejšiemu obmedzeniu šíreniu nákazy.
RÚŠKA
Jednou z novo zavedených noviniek je povinné nosenie rúšok alebo inej ochrany nosa a úst na letiskách a palubách lietadiel. Toto opatrenie platí rovnako pre cestujúcich ako aj pre palubný personál. Jednou z prvých spoločností, ktorá toto opatrenie zaviedla už v polovici apríla bola Qatar Airways, ktorí pokračovali vo svojom letovom pláne len s minimálnymi úpravami v porovnaní s inými leteckými spoločnosťami. „Rúškovú povinnosť“ postupne prijali ďalšie spoločnosti zo skupiny Lufthansa Group (Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines, Eurowings, Air Dolomiti, Edelweiss a Germanwings), KLM a ich partner Air France.
ODSTUP
Ďalším z opatrení je dodržiavanie primeraného odstupu medzi cestujúcimi (min. 1,5 metra). Aj keď toto je občas v osobnej leteckej preprave naozaj oriešok, letecké spoločnosti a letiská stanovili pravidlá pohybu cestujúcich tak, aby sa tento odstup dodržiaval, čo možno najviac. Ako?
- zonácia na letiskách, označenie odstupov pri čakaniach na kontroly či check – in
- zrušenie prepravy autobusmi po letiskovej ploche , alebo obmedzenie ich kapacity
- niektoré letecké spoločnosti dočasne zakázali prepravu príručnej batožiny aby nevznikali blízke kontakty medzi cestujúcimi pri umiestňovaní kufríkov – povolené sú len malé tašky na osobné veci či lap-top tašky (Emirates, Lufthansa)
- niekde sa tiež pristúpilo k zablokovaniu stredného sedadla, čím sa zaistil odstup
DEZINFEKCIA
Nastúpila naozaj rehoľná snaha o dezinfekciu a čistenie lietadiel vo zvýšenej miere:
- častejšia komplexná dezinfekcia všetkých povrchov v lietadle
- ešte o niečo prísnejšia kontrola stavu HEPA filtrov zaisťujúca ich ideálne fungovanie
ZNÍŽENIE POČTU A NUTNOSTI OSOBNÝCH KONTAKTOV
Keďže je nutné ochrániť aj palubný personál, čo tiež prispieva pozitívne k cieľu nešírenia ochorenia, ponuka služieb na palube sa výrazne zmenila a letecké spoločnosti či letiská vyzývajú pasažierov aby vyriešili čo možno najviac úkonov elektronicky a pred cestou na letisko (on-line).
- spoločnosti napríklad zrušili dennú tlač, vankúše, prikrývky, uteráčiky a a la carte menu
- zrušil sa tiež akýkoľvek duty-free predaj na palubách
- výrazne sa tiež obmedzila ponuka občerstvenia a výberu jedál na palube - spoločnosť Emirates napríklad pristúpila k rozdávaniu osobných boxov s občerstvením
- on-line check in, výber sedadla, tlač boarding pass-u pred cestou na letisko
ÚPRAVY NA LETISKÁCH
Úpravy na letiskách začali vyznačovaním zonácie pre oddelenie pasažierov, pokračujú inštalovaním plexisklových stien pre oddelenie pracovníkov, ktorí sa nevyhnú blízkemu osobnému kontaktu s cestujúcim.
Všetky tieto a v budúcnosti asi aj ďalšie novinky v cestovaní, opatrenia a pravidlá budú pomáhať zabraňovať šíreniu vírusu cestou leteckej osobnej dopravy, budú pomáhať návratu do normálu. Pomáhať prísť na to ako žiť, pracovať , hýbať sa ďalej – a to čo možno najviac bezpečne.
Lenka Zušťáková
WINGS
https://irreg.lufthansaexperts.com/sk/news/protective-measures-at-a-glance.html
newsletter Qatar Airways 14.4.2020