Najdlhší let sveta testovací let Londýn – Sydney

Najnovší rekord zo sveta leteckej prepravy pasažierov  - lietadlo austrálskej leteckej spoločnosti Qantas Airways dokončilo historicky najdlhší let s dĺžkou 17 800 km – bez zastávky letelo z Londýna do Sydney bez zastávky vyše 19 hodín. Tento let je jedným z testovacích letov leteckej spoločnosti Qantas, ktorá testy uskutočňuje v rámci svojho „Project Sunrise“.

Projekt je zameraný na testovanie dopadu diaľkového cestovanie na pasažierov počas ultra-dlhých letov. Tiež sa pokúša testovať spôsoby ako minimalizovať nepríjemné pocity, ktoré takéto cesty vyvolávajú: náročná adaptácia na časové pásmo, únava, telesné ťažkosti spôsobené dlhšou nehybnosťou a nedostatočnou cirkuláciou krvi, bolesti pohybového ústrojenstva. Qantas uskutočnil v októbri let New York - Sydney (16 200 km), v novembri let z Londýna do Sydney (17 800 km) – oba trvali vyše 19 hodín a v decembri je naplánovaný ešte jede testovací let New York - Sydney.

Na lete 14.11.2019 na trase Londýn - Sydney zažili cestujúci dva východy slnka. Let odlietal 06:00 ráno z Londýna a pristával 12:30 poobede na druhý deň v Sydney (miestne časy). Medzi metropolami je 11 hodinový časový rozdiel. Let bol operovaný novým Boeing 787 Dreamliner, ktorého doručovací (delivery flight) let prebehol deň pred rekordným letom (delivery Los Angeles  - Londýn).

Medzi cestujúcimi do Sydney boli okrem posádky, CEO, zamestnancov a manažérov aerolínie, aj cestujúci z radov „frequent flyers“ a žurnalisti. Spolu to bolo  38 pasažierov, ktorých usadili v prednej časti lietadla v business triede. Batožina cestovala v zadnej časti lietadla. Pasažieri nepoužívali economy class v zadnej časti lietadla nakoľko aerolínia sa snaží simulovať podmienky pre budúce ultra-dlhé lety, kde počíta s kabínou a podmienkami viac podobnými business class-u než economy. 6 pasažierov bolo vyslovene test-pasažierov, ktorých telesné funkcie boli zaznamenávané ako dáta pre projekt o vplyve ultra-dlhých letov na organizmus. Ostatní cestujúci značili svoje pocity či spánkové rytmy do dotazníkov na tabletoch.

Pasažieri nasledovali počas cesty presný plán, ktorý zahŕňal cvičenie a pohyb, presne ukladal časy, množstvá a typy jedál, nápojov či oddychové časy. Všetko často úplne mimo obvyklého času podľa odletového časového pásma. Personál na lete zmenil „lokálny“ čas v lietadle na čas identický s cieľovým časovým pásmom v Sydney okamžite po odlete z Londýna. Toto všetko sú stratégie pre boj z „jetlag-om“ a rýchlejšiu aklimatizáciu. Na lete sa nepodávali sladené nápoje ani alkohol, len voda, kombucha alebo kokosová voda mali pomáhať pasažierom s vyrovnávaním sa s náročne dlhým letom.

Mnohí žurnalisti sa vyslovili pozitívne smerom k účinkom celého plánu letu na svoj stav. Obvykle vraj pociťujú od okamžiku pristátia nepríjemné symptómy z prekonanej medzikontinentálnej cesty aj po dobu niekoľkých dní. Úprava stravy a režimu im naozaj pomohli vyrovnať sa so zmenou časového pásma rýchlejšie. Už z lietadla vystupovali čerstvejší ako by očakávali.  

Qantas sa testovaním, analýzou a navrhovanými riešeniami snaží zistiť správne postupy aby pasažierom uľahčil cestovanie a výsledky budú smerovať aj úradom. Qantas dúfa, že výsledky testov potvrdia, že navrhované postupy  dokážu minimalizovať negatívne vplyvy ultra dlhých letov na pasažierov či posádku. V prípade udelenia povolenia úradov, musí aerolínia ešte dosiahnuť dohodu s odbormi, aby takto dlhý let mohla odpracovať posádka. Súčasné predpisy to nepovoľujú. Ak všetko dopadne pozitívne aerolínia plánuje zaradiť tieto cca 20 a viac hodinové lety do svojho letového plánu od roku 2022 alebo 2023. Dopyt po rýchlejšom cestovaní šetriacom čas považuje aerolínia za zásadný trend v leteckom priemysle. Súdi tak aj podľa vypredanosti non-stop letov Perth - Londýn (17 a pol hodiny), ktorá dosahuje 95% aj pri 20 – 30% vyšších priemerných cenách.

Austrálčania podľa názorov Qantas-u vraj uvítajú zrýchlenie cestovania do Ameriky a Európy, čím sa zmierni ich "izolácia", ktorá je daná geografickou polohou. Pre Qantas predstavujú ultra dlhé lety víziu nového produktu. Produktu, ktorý by mal pri ekologickej a ekonomickej úspore na palive, pohodlnosti a rýchlosti dokázať priniesť (vďaka  prémiovým cenám) extra výnosy. Niečo čo by v súčasnej náročnej situácii v leteckom priemysle asi uvítala každá airline. 

  

Zdroje: