Airbus ukončí výrobu lietajúcich obrov A380

Po výraznom znížení objednávok nových lietadiel A380 spravil Airbus „bolestivé“ rozhodnutie o postupnom utlmení a ukončení výroby najväčšieho dopravného lietadla sveta. Letecké spoločnosti na čele s najväčším odberateľom A380, letecká spoločnosť Emirates, výrazne znížili počet objednaných A380 (pre Emirates ostáva dodať 14 lietadiel do 2021).

Airbus sa bude postupne s utlmovaním výroby snažiť relokovať zamestnancov na výrobu menších modelov. Emirates a iné odberateľské aerolínie menia svoje objednávky obrích lietadiel za menšie flexibilnejšie a hospodárnejšie modely A330-900 a A350-900 – tiež diaľkové stroje so širokým trupom. Airbus plánuje dodať 880 až 890 strojov v roku 2019. Tento plán je 10% nárast oproti rekordnému roku 2018 kedy dosiahla firma rekordné čísla dodávok – 800 lietadiel za rok. Navyšovať sa bude výroba menších modelov a firma dúfa, že koniec výroby A380 negatívne dopadne na čo najmenej zamestnacov.

Airbus A380 sa vyrába niečo vyše 10 rokov a títo obri budú ešte dlho brázdiť oblohu. Airbus prisľúbil pokračovanie plnej podpory pre aerolínie operujúce A380. Predstavitelia Airbus-u označili rozhodnutie za bolestivé. Vidia to ako začiatok konca veľkých štvor-motorových strojov. Prezident Rolls-Royce pre civilné letectvo Chris Cholerton tiež vyslovil smútok nad postupným ukončením dodávok lietadla, ktoré predstavovalo svetovú super-triedu v technickom prevedení a je zároveň veľmi obľúbeným strojom pasažierov.  

Airbus A380 môže v svojej maximálnej konfigurácii odviezť až vyše 800 pasažierov, pri rozdelení kabíny na 3 triedy (ekonomická, business, first) je kapacita väčšinou okolo 525 pasažierov (podľa presnej konfigurácie). Pre porovnanie Boeing 747-8I - vynovený štvor-motorový gigant Boeingu odvezie pri troj-triednej konfigurácii maximálne 467 pasažierov. Čo sa týka rozmerov Boeing 747-8I je asi o 4 metre dlhší než A380. Airbus A380 svojou mohutnosťou presvedčí najmä dvojposchodovým obrím trupom a šírkou krídel – rozdiel v rozpätí krídel oproti Boeingu je vyše 12 metrov. Boeing má dolet cez 11 tisíc míľ zakiaľ Airbus len okolo 9 a pol tisíca míľ. V prvej triede si luxusné lietanie užijú pasažieri v oboch – sedadlá sú pri sklopení úplne vodorovné postele, pasažieri majú dostatok osobného a odkladacieho priestoru. V A380 ide ale luxus a pohodlie ďalej – prvá trieda je ako lietajúci hotel - „lounge“ s barom, privátne uzatvoriteľné suity, dokonca kúpeľne so sprchou.